MITZYS VALPNING

Hejsan :D

Nu har Mitzys valpar kommit!! Dom kom ett par dagar för tidigt... Dom kom den 26e januari, istället för den 1a februari!

Men jag läste att om de är en stor kull som väntas, kan dom komma lite tidigare...
Och stor kull, kan man verkligen påstå att det va....

8 valpar, lyckades min super-hund klämma fram. 8 friska krya valpar :)
HELT OTROLIGT....!!!!!!!!!!

Kl tio i fyra, på torsdagen, gick vattnet. Anders var hemma hos mej och kontrollerade henne med temp titt som tätt...
Hon började redan natten till torsdagen, med att väcka mej.... Som hon bäddade och bäddade och bäddade... Hon va riktigt ilsk och intensiv....
Jag tog då tempen, och hon låg på 36.9....

Senare på förmiddagen, låg hon på 37.2....

När jag kom hem på lunch, hade hon bäddat ännu mer.. och hon vankade av och an i sin valphörna....
Sen började hon flämta, o flåsa... och gny lite... Även då  låg hon på 36.9 .... Jag tänkte att näääe inte kan de va dags änn.. men ja va inte riiiktigt säker.... Så jag bad Anders, som låg o sov efter att han jobbat natt, att sitta hos Mitzy o hålla ett getöga på henne....

Jag ringde hem en timme senare, och frågade va tempen låg på, då va den nere på 36,5.... Och så sa han att hon hade kissat,.... men de va inte gult eller luktade urin.... Då förstod jag att vattnet gått!

Jag bad Roger ta hand om min sista kund, så jag kunde komma hem....
O sen spraaaaaaang jag hem....

Väl hemma så tog det tio minuter, sen va första valpen ute...
Samtidigt som första valpen (Fisen) , föddes, pratade jag med mammas arbetskamrat Yvonne i telefonen.. Hon har kennel med papillon hemma, och är ju något av en veteran inom valpning...  Tänkte bara jag skulle ringa till henne, och fråga om Mitzys beteende var vanligt,... denna flämningen, bäddningen, kroppstempen.... Ställningen....?!   DÅÅÅ började Mitzy tjuta utav bara fasikken,... Och Yvonne sa, att nu kommer nog första valpen snart... PRECIS DÅ, pluppade Nr 1 ut :)

Så första valpen guidade hon mej genom navelsträngar , moderkakor och fosterhinnor.... :) Kändes väldigt skönt o ha henne med på tråden! Även fast man läst en massa om hur det ska gå till, så är det ju en heeelt annan sak när man väl sitter där själv.... :) SÅ TACK YVONNE!!!!!!!! GULD VÄRT!!! <3

När valp nummer tre kom, tänkte ja, jahaa.. de va de.... Nu va de nog klart... Då kom valp nummer 4....
o sen nummer 5.... Då tänkte jag igen. NUU e de nog slut... Men ikke, 3 st till klämde hon ut.... Och resultatet blev 8 friska krya valpar... <3 Jag e så lycklig :D

Detta är helt klart det häftigaste jag vart med om..Och jag e så tacksam att jag läste Mitzys signaler rätt, och fick chansen och vara med om detta..!! Annars hade jag kommit hem till en kull valpar.. och vem vet hur många som överlevt? Första valpen som Mitzy såg, tittade hon på som om de va äcklig mat.... hon liksom väjde undan med blicken och nosen...då kanske den 1a inte fått av sig sin lilla hinna... och inte kunnat andas...
Fast de e väl klart... Hon undrade väl va de va för läskigt o kletigt som kravlat sej ut ur hennes kropp med sån smärta.....
Men efter några pip från valpen, började hon varsamt slicka den ren och fin.. och för varje valp som föddes, blev hon mer o mer moderlig och intresserad av att va me o nafsa till navelsträngarna som jag knutit om ( med presentsnöre...OBS tänk på till nästa gång att ha något annat slagt snöre... typ bomulls snöre? ) och klippt av....

Mitzy va sååå duktig... Första valpen va jobbig, då tjöt hon.. Men resten, gick lite som på en dans... Lite flämtande o djuuupa andetag.. oo krystningar... Sen sa de bara plupp... 7 gånger till... Men hon var heelt slut efteråt... Sikken super hund jag har... 8 friska valpar... i en sån liten Mitzy kropp..
8 valpar på 3.30 h .... slå de någon??!
Nu är valparna 4 dagar... och den 3e, och mest kritiska dagen för en valp, är avklarad. Dom växer så de knakar.. Och dom är tilloch med döpta... Självklart får deras nya mattar o hussar döpa om dom sen.. Men vi kunde inte hålla oss :)
Jag o Anders har redan bestämmt vem som ska få bli en Sandahl'are! Nämligen den stööörsta av dom alla; Max!<3
Lite bilder kanske ? ;)
1) Fisen, 16.35 . 150 gram vid födsel. NU : 192 gram
Anders tyckte han skulle heta fisen, för han låt exaaakt som en fis när han gnydde...


2) Ringo, 17.00 .  170 gram vid födsel. NU 193 gram
Han har en vit stjärna på magen, så då tänkte jag direkt Ringo Star... Så de fick bli Ringo :)

3) Gullan, 17.28 . Vikt vid födsel 117 gram. NU 140 gram.
Denna lilla tjej va såå liten när hon föddes.. Den minsta i kullen. Så man har fått se till att hon får första tjing på den goaste spenen så hon växt till sej bra! Trots sina då 117 gram är detta ändå en hälsosam vikt för en liten valp.


4) Chocco , 18.26 . Vikt vid födsel 135 gram. NU 155 gram
Denna lilla gosse är alldeles marabou-choklad kake brun..


5) Svansson, 19.08 . Vikt vid födsel 144 gram. NU: 167 gram
Denna lilla söta killen har så himla rolig svansföring.. Den riktigt snurrar runt :)


6) Max, 19.14 . Vikt vid födsel 189 gram. NU 246 gram....... ;)
Detta är den stööörsta.. Därav namnet ;) Han är brunsvart. å såå söt.. Denna är TINGAD!! Av mej.... ;)


7) Scar, 19.36 . Vikt vid födsel 146 gram. NU 175 gram
Det var ju två svart/bruna valpar, båda hanar som var såå lika. Men det vita på magen skiljer dom åt! Det vita på denna mage liknar ett ärr... eller ett litet scar................


8) Lillan, 20.08 . Vikt vid födsel 122 gram. NU 150 gram.
Den andra tiken i kullen... så liten å söt såå...






Och lite bilder från födseln.. eller iaf 10 min efter :D



Gullan diar :D


Mitzy festade på gräddfil innemellan...


Ett blött gäng ;)


Och jag förståss.... Stolt Valpmorska ;)


Här kommer 7an o 8an ut... först kom 7an.... moderkakan satt fast inne i Mitzy... Sen kom 8an ut... Dennes moderkaka satt också kvar inne i Mitzy... ca 15 min efter pressade hon ut det allra allra sista... Och dessa moderkakor var tvinnade runt varann..... Tack gode gud för att inte nån satt runt något huvud...

STOLT MAMMSI:


Dag 2 :





DAG 4 :

Kooolllaaaaa på dom små rumpooornaaaa..... o svansarna raaakt upp




Sååå mysigt vi har de....



FÅR MAN LOV ATT PRESENTERA DEN FINA PAPPAN NISSE?






Såå.. de va allt för idag och några dagar bak i tiden... :)

VÄLKOMNA TILLBAKA! <3

Kommentarer
Postat av: ann-louise

Måste verkligen varit en spännanade upplevelse Angelica! Skönt att alla mår bra...Underbara bilder!! Ha de bra! Kram

2012-01-31 @ 08:38:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0